flash
 

Ars Nominem - poradnik reklamowy (strona 1)

Reklama jest ozdobą współczesnego życia,

manifestacją optymizmu i radości, rozrywką dla oka i umysłu.

Reklama jest najpiękniejszym wyrazem naszej epoki,

główną nowością dnia, sztuką"1

Blaise Cendrars

 

Przez ostatnie lata reklama stała się środkiem masowego przekazu, bombardującego dzisiejszego konsumenta z każdej strony. Konsument, nie tak jak było to dawnymi czasy, stał się nad wyraz oporny na wszelkie reklamowe triki. Dlatego też fakt ten wymaga od reklamotwórców dużej kreatywności i nie lada wysiłku, by efekty ich pracy były dostrzeżone, a tym samym przyniosły należyty efekt.

Reklama jest mechanizmem kształtującym ludzkie potrzeby i utwierdzającym konsumenta w przekonaniu, że jest w stanie je zaspokoić. Przez różnorakie, czasem dość kontrowersyjne mechanizmy przez nią wykorzystywane, posiada wielu zwolenników ale i dość obszerne grono przeciwników. Ci drudzy zarzucają jej materializm, fałszywą hierarchię wartości i przyspieszanie moralnego zużycia towaru.

Z uwagi na charakter ludzkiej natury, reklamotwórcy większą uwagę przywiązują do kreacji reklam emocjonalnych, gdyż człowiek o wiele chętniej poddaje się namiętnością, niż uczy się. Mistrzami takiej kreacji są przede wszystkim zagraniczne agencje reklamowe, które dzięki zastosowanym technikom designerskim potrafią skutecznie zaczarować swego odbiorcę obrazem, słowem i dźwiękiem.

Poniżej pragniemy przedstawić kilka kreatywnych przykładów, które z pewnością mogą być inspiracją dla polskich copywriterów.2

1. Poniższy billboard przedstawia reklamę robota kuchennego firmy ARNO. Możemy zauważyć tu ciekawą kompozycję owoców wraz z materiałami wybuchowymi, które mają symbolizować skuteczność, a tym samym niezawodność prezentowanego urządzenia. Reklama występuje w dwóch wersjach. Na pierwszej widzimy soczyste jabłka w kolorze rubinowej czerwieni. Tworzą one krąg, w którego środku umieszczony jest odbezpieczony granat.

tl_files/Reklama-poradnik-zmienione-nazwy/grafika-reklamowa-1.jpg

strona 2

 

1 http://globaleconomy.pl/content/view/1542/38/, pobrano dnia 07.08.2009r., godz. 08:45

2 http://www.widelec.org/index.php?page2=13&site=blog&action=detail&blog_id=1341&site=blog&section=1&text=&pages=10, pobrano dnia 07.08.2009r., godz. 10:18